søndag 2. november 2014

Padlet


Padlet er et gratisprogram på internett som gjør det mulig å lage en "vegg" med egen nettadresse. På veggen kan man legge til flere bokser tekst, bilde og linker. Veggen kan man velge å gjøre offentlig, hemmelig eller passordbeskyttet. Man kan velge om det kun er en selv som skal få publisere materiale på veggen eller om andre skal få publisere. For å lage en egen vegg, må man opprette en bruker. For å lage bokser på en vegg noen andre har laget med tekst, bilde eller linker trenger man ikke egen bruker. Du kan besøke padlets nettside og opprette din egen padletbruker her. 

Jeg ser for meg at padlet er et program som gjør det enklere å samle linker, bilder og tekster om aktuelle tema i undervisningssammenheng. Det vil også være med på å variere undervisningen da det er et nytt og spennende verktøy i skolesammenheng. Elevene kan legge til aktuelt stoff og se hva andre medelever har publisert, noe som gjør at elevene kan lære av hverandre. 

Jeg har laget en padletvegg om bokstaven A. En padletvegg som denne ser jeg for meg at kan være fin å bruke på småtrinnet i fobindelse med bokstavinnlæringen. Her har jeg samlet videoer, bildefortellinger og spill med og om bokstaven A. Jeg har også lagt til bilder av ting som begynner på bokstaven A. Her kunne elevene for eksempel skrevet ord på A og lagt til bilder av ordene, eller andre interessante linker med videoer/spill. Padletveggen min finner du her.



3 kommentarer:

  1. Skrev ett ord på veggen din :)
    Ang registrering så er det mulig å opprette en vegg uten å være registrert bruker. Du må bare være innlogget/registrert for å "eie" veggen eller administrere den utover det første døgnet/via annen maskin. Dette er positivt fordi det gjør terskelen for å prøve ut programmet lavere. :)

    SvarSlett
  2. Takk for tilskuddet på veggen :) Det var jammen meg et langt ord! Okei, det visste jeg ikke. Det gjør programmet enda mer tilgjengelig, noe som er veldig bra :)

    SvarSlett
  3. Jeg har lagt inn et ord på veggen din! :)

    SvarSlett