onsdag 12. november 2014

Blogging i skolen



Blogg er et verktøy som gir mange muligheter. Jeg fant en interessant artikkel fra tidsskriften Bedre Skole som presenterer om en lærers perspektiv og erfaring rundt blogg som et læringsverktøy i skolen.

Når jeg skulle lage dette innlegget om blogging i skolen, stilte jeg raskt meg selv spørsmålet; Hva kan elevene lære ved å bruke blogg i undervisningssammenheng? Artikkelen drøfter mulige læringsutbytter gjennom blogging som jeg har tatt utgangspunkt i.

Elevene lærer å presentere. De har ikke bare læreren som lesere, men en hel verden. Kanskje vil dette bidra til å gjøre elevene mer bevisst på hva de skriver og gjøre at de legger mer arbeid i tekstene? Det er noe jeg ser for meg at kan virke positivt på elevenes skrivelyst. En foreleser sa en gang "gi elevene et publikum". Ved å bruke blogg gir man elevene et stort publikum. Kanskje det største publikummet man kan få?

Gjennom blogging må elevene reflektere og bruke egne ord. Elevenes læring dokumenteres og samles på ett og samme sted. En annen ferdighet elevene stimulerer gjennom blogging er kommunikasjon. De kommuniserer med medelever, lærere og evenuelt andre som kommenterer på bloggen. De får øvelse i å gi hverandre repsons og tilbakemelding.




Blogging gir rom for tverrfaglighet. Man kan arbeide på tvers av fag med ulike prosjekter. Bruk av blogg gir ikke minst god mulighet for utvikling av digital og teknisk kompetanse. Som artikkelen sier lærer elevene "blant annet å mestre: skjerm- dumping, embedding, hypertekst, sammen- satte tekster, innmelding, opprette konto, samt hvordan en søker og navigerer for å finne gode nettressurser."

Nettikette, eller nettvett er også noe elevene må lære når de skal bruke blogg. Her kommer momenter som kildekritikk og personvern inn.

Gjennom blogging vil alle i klassen få like stor mulighet til å bli sett og hørt. Det er ikke bare de som "roper høyest" i klasserommet som får oppmerksomhet og mulighet til å vise sin stemme.

Blogging vil nok kreve en del arbeid fra læreren. Læreren må passe på og følge med på hva elevene publiserer og sørge for at det ikke oppstår uheldige innlegg eller kommentarer og ta hånd om dem dersom det skulle oppstå. Hvis man velger å bruke blogg i skolen, må man som lærer være våken og følge elevenes arbeid kontinuerlig.

Jeg ser mange gode og fruktbare sider ved blogging som et gunstig verktøy i skolesammenheng. Som artikkelen sier, får elevene gjennom blogging "en aktiv rolle der vi selv er med å skape, utvikle og ikke bare forbruke." 



4 kommentarer:

  1. Flott innlegg, Sigrid :)
    Jeg bet meg merke i det avsnittet hvor du skriver om oppmerksomheten som ikke vil fordeles på grunnlag av høyest stemme i klasserommet. I en blogg får man som regel oppmerksomhet fordi det du skriver om er godt skrevet, interessant eller provoserende. Utfordringene blir selvfølgelig å plukke vekk de negative kommentarene, og eventuelt lære elevene å kommentere kritisk, ikke ufint.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg tror også det er viktig å lære elevene å gi hverandre konstruktiv kritikk, og forholde seg saklig. Her kommer nettvett og sosial kompetanse inn.

    SvarSlett
  3. Flott innlegg, Sigrid. Mange gode poenger om blogging.

    SvarSlett
  4. Dette var et interessant innlegg Sigrid. Likte godt artikkelen du har lenket til :) Har ikke tenkt så mye over at blogging kan være nyttig i forbindelse med de mer stille og sjenerte elevene. Det er jo absolutt et godt poeng og en fin måte å gjøre deres stemme litt mer synlig på.

    SvarSlett