tirsdag 11. november 2014

Bildefortellinger - En verden av muligheter



Digitale bildefortellinger er filmer satt sammen av tekst, bilde og/eller lyd. Man kan også spille inn egen stemme. Eksempler på programmer for produksjon og redigering av digitale bilderfortellinger er iMovie (for MacBook), Movie Maker og PhotoStory.

Det er bare fantasien som stopper når det kommer til hva digitale bilderfortellinger kan handle om. Derfor valgte jeg i overskriften og påstå at bildefortellinger gir en verden av muligheter. Man kan lage filmer om hva som helst. I undervisningssammenheng kan man som lærer lage slike filmer til bruk i undervisningen, eller man kan introdusere et av redigeringsprogrammene for elevene og la dem produsere egne filmer.

Et av arbeidskravene mine i norskfaget dette semesteret var å lage en bildefortelling. Jeg valgte å lage en film som presenterte flere verb og deres bøyninger. I filmen brukte jeg bilder som illustrerer verbenes betydning, tekst som beskrev bøyningene og spilte inn teksten med egen stemme for å la elevene høre ordenes uttale. Jeg så for meg at en slik film kan brukes for å visualisere verbenes betydning på en morsom måte med bilder, tekst, musikk og lyd. En slik type film kan brukes i undervisningstimene, men også legges ut på læringsplattformen (Fronter, itslearning o.l.). Da kan elevene se på filmen hjemme når de gjør lekser eller øver på bøyningene. Her kan man også for eksempel legge til en QR-kode (se tidligere innlegg om begrepet her) med link til filmen på elevenes ukeplan for å gjøre den mer tilgjengelig.




Jeg ønsker ikke å publisere bildefortellingen jeg selv har laget, men legger ved en fin PhotoStory jeg kom over fra hjemplassen min Lofoten. Den har riktignok ikke stemme, men fin musikk, tekst og bilder. Filmen er laget av Karstein Johan Nilsen.


1 kommentar:

  1. Lofoten er nydelig! Flott video, og godt å kunne ha noen eksempler. Kjenner selv at jeg er litt ukomfortabel med å bruke min egen stemme i photostory, så liker godt slike versjoner. Og det kan jo være elever som tenker likt meg. Mye kan formidles gjennom tekst.

    SvarSlett