I dette innlegget vil jeg fortelle
litt om STL+ som er en metode som kan brukes i lese- og skriveopplæringen, og i
arbeid med digitale ferdigheter i norskfaget.
STL+ er en metode kalt ”skrive seg
til lesing”. Metoden gir bokstavtastene på datamaskinen lyd gjennom et
dataprogram. Når man trykker på en bokstavtast blir bokstavlyden lest opp av en
stemme. Skriver man flere bokstaver, blir bokstavlydene lest opp, deretter hele
ordet. Metoden STL+ er ment for å lære elever sammenhengen mellom lyd og bokstav,
som et verktøy for å lære seg å lese gjennom å skrive.
STL+ kan være en god metode for å
variere skrive- og leseopplæringen, der elevene får lest opp bokstavlydene og
ordene de skriver. Da er det kanskje enklere for elevene å høre eventuelle feil
og rette dem opp. Metoden er også brukt mye i norskopplæring for
minoritetsspråklige. Sammenhengen mellom lyd og bokstav kan være utfordrende å
forklare til elever som ikke kan lese og skrive, og som ofte ikke forstår
opplæringsspråket.
For å bruke STL+ må en benytte seg
av datamaskin og en får derfor også arbeidet med de digitale ferdighetene og
kan knytte det til flere kompetansemål i læreplanen. Et eksempel på et slikt
kompetansemål; ”… og bruke tastatur i egen skriving.”
Metoden kan også være kjekk for
elever som sliter med funksjonell handskrift. Bokstavene er lesbare, og det blir
enklere for læreren å se om eleven skjønner sammenhengen mellom bokstav og lyd.
I tillegg frigir det tid og energi for elever som kanskje syns det er vanskelig
og mister motivasjonen raskt når det tar lang tid å skrive for hånd.
Når jeg undersøker, finner jeg mye interessant om STL+.
SvarSlettJa, STL+ er "i vinden" ug utprøves stadig av flere.
SvarSlett