tirsdag 7. oktober 2014

STL+ (Skrive seg til lesing)


I dette innlegget vil jeg fortelle litt om STL+ som er en metode som kan brukes i lese- og skriveopplæringen, og i arbeid med digitale ferdigheter i norskfaget.

STL+ er en metode kalt ”skrive seg til lesing”. Metoden gir bokstavtastene på datamaskinen lyd gjennom et dataprogram. Når man trykker på en bokstavtast blir bokstavlyden lest opp av en stemme. Skriver man flere bokstaver, blir bokstavlydene lest opp, deretter hele ordet. Metoden STL+ er ment for å lære elever sammenhengen mellom lyd og bokstav, som et verktøy for å lære seg å lese gjennom å skrive.  

STL+ kan være en god metode for å variere skrive- og leseopplæringen, der elevene får lest opp bokstavlydene og ordene de skriver. Da er det kanskje enklere for elevene å høre eventuelle feil og rette dem opp. Metoden er også brukt mye i norskopplæring for minoritetsspråklige. Sammenhengen mellom lyd og bokstav kan være utfordrende å forklare til elever som ikke kan lese og skrive, og som ofte ikke forstår opplæringsspråket.

For å bruke STL+ må en benytte seg av datamaskin og en får derfor også arbeidet med de digitale ferdighetene og kan knytte det til flere kompetansemål i læreplanen. Et eksempel på et slikt kompetansemål; ”… og bruke tastatur i egen skriving.”


Metoden kan også være kjekk for elever som sliter med funksjonell handskrift. Bokstavene er lesbare, og det blir enklere for læreren å se om eleven skjønner sammenhengen mellom bokstav og lyd. I tillegg frigir det tid og energi for elever som kanskje syns det er vanskelig og mister motivasjonen raskt når det tar lang tid å skrive for hånd.

2 kommentarer:

  1. Når jeg undersøker, finner jeg mye interessant om STL+.

    SvarSlett
  2. Ja, STL+ er "i vinden" ug utprøves stadig av flere.

    SvarSlett